Annons

Annons

Annons

Unga LjP

Restaurangernas hetaste tips till unga extrajobbare

Att ha unga sommarjobbare på en arbetsplats är ofta roligt men det krävs en hel del av arbetsgivarna också.

Vår Ung-reporter Frida Flinkfelt har träffat två restaurangägare i Järvsö som haft en hel del sommarjobbare denna sommar.

Malin Näsman och Lotta Olsson, restaurangägare i Järvsö, berättar om hur det är att ha unga sommarjobbare.

Bild: Torbjörn Ingvarsson, Christer Nilsson

Annons

Lotta Olsson är ägare av Järvsöklämman, som driver kaféverksamhet på Stenegård. Hon berättar att personalen endera står i kassan eller jobbar i köket.

– De som inte har så mycket erfarenhet sen tidigare brukar få vara “springare”, alltså sköta disk och servering. De som arbetar får utbildning och lära sig på plats. Det är såklart ett plus med erfarenhet sen tidigare men inget krav

Har ni haft många unga sommarjobbare i år?

– Ungefär 8-9 stycken. Alla har varit under 23 år. Jag tycker det är kul att arbeta med ungdomar, de är ofta drivna och vill jobba. Det är otroligt kul att få se hur de utvecklas under en sommar.

Lotta Olsson, Järvsöklämman.

Bild: Privat

Annons

Annons

Är det lätt att hitta ung sommar/extrapersonal?

– Det har varit många sökande och vi har inte kunnat ta emot alla tyvärr. Det är otroligt kul att jobba med unga, de är absolut arbetsvilliga och vill lära sig mycket.

Lotta Olsson tycker att det är viktigt att hon som arbetsgivare tar sig tid att lär ut.

– I år har det varit fler unga än tidigare, vilket är positivt. Man märker att de som har jobbat hos mig vill fortsätta jobba, de vill vara där.

En Järvsöklämma i närbild.

Bild: Linda Mårtensson, Arkivbild

Vilka för- och nackdelar finns det med att ha unga som jobbar?

– Jag ser bara fördelar. De är otroligt hungriga på att lära sig. Det är bra att unga kommer ut i arbetslivet tidigt och att man får prova på olika yrken. Man växer i sig själv som person och det är bra med erfarenhet. Det är bra att tjäna egna pengar och lära sig hantera pengar. Om man tjänar egna pengar värdesätter man pengarna mer.

Lotta Olsson tycker att det är det är viktigt att personalen kan jobba som ett lag.

– Man hittar sin plats och sedan växer man fram. Det är roligt när unga vill ha jobb. Kaféjobb är intensivt och det krävs stresstålighet. Det är roligt när man får ihop ett bra team och alla hjälps åt.

Det är bra att vi alla är olika, personers olikheter bildar styrkor.

Malin Näsman driver Järvsö Creperie, ett företag som har verksamhet i flera olika branscher.

Annons

Malin Näsman, Järvsö Creperie.

Bild: Privat

Annons

Två restauranger, en butik, en odlingsverksamhet samt en hotellsvit som vi hyr ut. Vi har en restaurang nere på byn som är öppen sommartid, och en uppe i skidbacken som är öppen vintertid. På vintern har vi färre anställda eftersom verksamheten är lite mindre.

Har ni haft många unga sommarjobbare i år?

– Vi har haft många sökande och vi kan tyvärr inte anställa alla. Sammanlagt har vi varit runt 30 personer i sommar.

Personalen får arbetsuppgifter utifrån det intresse de har, berättar Malin Näsman.

– Allt ifrån att stå i köket till att servera gäster eller sköta kassan. Förstagångsjobbare, alltså de nya i branschen, får ofta börja som servitriser och blir då även restaurangens ansikte utåt. Då är det viktigt att man är trevlig och hjälpsam.

Varje år är det många som söker sommarjobb hos Creperiet och de jobbar mycket med coachning och att utbilda vår personal.

– De nya i branschen får mycket information och vi lär dem att jobbet går först, det är viktigt att komma i tid, hygien och de olika grunderna som behövs för jobbet.

Galette med Järvsöpotatis, fläsk och lingon på Järvsö Creperie.

Bild: Po Tidholm, Arkivbild

Malin Näsman jobbar mycket med gruppen för att få en bra stämning och för att alla ska trivas.

Annons

– Som arbetsgivare är min skyldighet dels att betala ut löner och se till att arbetsplatsen funkar. Jag måste se till att saker blir gjorda, att personalen trivs och att alla känner sig trygga och sedda. Sedan har ju även arbetstagaren skyldigheter, såsom att komma i tid, utföra sitt jobb som utlovat, bra attityd och att vara trevlig mot gäster och medmänniskor.

Det är ju faktiskt de unga som håller turistbranschen vid liv.

Annons

Överlag är det många unga som jobbar, säger Malin Näsman. Men hon skulle vilja se ännu fler som arbetar.

– Jag skulle önska att denna generation vore mer arbetsam, till stor del för deras egen skull. Det är otroligt svårt att komma ut på arbetsmarknaden som 24-åring och inte ha någon erfarenhet alls från när man var yngre.

Unga är otroligt formbara och går att lära upp lätt, berättar hon.

– De får lära sig mycket och det är roligt att peppa dem. Nackdelar kan ju vara att de inte har någon erfarenhet, men vi brukar alltid ta in några helt nya eftersom man måste komma in i arbetslivet på något sätt. En blandning av nya och gamla arbetare brukar vara bäst.

Det kan vara jobbigt att jobba, men det är roligt, tycker Malin Näsman.

– Man kan bli trött i benen och trött i huvudet och har tuffa dagar, men det ska vara roligt att lära sig. Man måste tycka det är kul att kämpa. Man växer och stärker sin självkänsla av att jobba, vilket är jättebra!

Fakta

Restaurangägarnas tips till den som vill jobba extra

  • Lottas bästa tips: Det är viktigt att kunna ta egna initiativ och vilja lära sig nya saker.
  • Inom serviceyrken är det viktigt att vara framåt och trevlig.
  • Vi heter ju Järvsöklämman - en smakupplevelse, men det måste bli en helhetsupplevelse så kunden trivs.
  • Kunden står alltid i fokus.
  • Malins bästa tips: Fundera vad du själv kan bidra med.
  • Var vaken, lyhörd, trevlig .
  • Det viktigaste är att du själv ska vilja vara här.

Frida Flinkfelt

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan